Proč je pro autory důležité sledovat financování po dnech?
Startovač nabízí možnost sledovat průběh kampaně několika způsoby. I když ale pohled na rostoucí graf financování v průběhu času může působit uspokojivě, mnohem důležitější může být financování po dnech.
O tom, jak by měl vypadat ideální průběh kampaně tu už kdysi byla zmínka. Při financování po dnech by měla být vidět charakteristická křivka ve tvaru písmene U, tedy vysoký počet příspěvků na začátku a na konci kampaně a menší, ale zřetelné příspěvky uprostřed. Takové křivce odpovídá v grafu financování kampaně v průběhu času charakteristická křivka připomínající S. Obě můžete vidět třeba na obrázku z kampaně Trabantem napříč Tichomořím (modře jsou denní příspěvky a zeleně financování v průběhu času).
Ideální tvar křivky říká, že kampaň vedete dobře, vaši fanoušci vědí, čeho chcete dostáhnout a fandí vám, ale především, že s nimi dobře komunikujete a že o kampani informujete vynalézavě a pravidelně.
Takové ideální tvary ovšem vidíme v kampaních zřídka. I když se vám ovšem namísto vytoužené křivky rýsuje v grafu denních příspěvků něco jako dikobraz (úvodní obrázek), nemusí to být pro vás nic špatného. Znamená to, že sice nemáte vybudovanou komunitu, která by sledovala každé vaše škytnutí, ale lidé na vaše propagační snahy reagují dobře. Trochu se při tom zapotíte, ale pokud neodpadnete vysílením, pravděpodobně uspějete.
Mnohem děsivější je, když se uprostřed kampaně objeví dlouhá rovná čára nulových příspěvků. Jednak to znamená pasivitu autora a odpovídající pasivitu podporovatelů, ale také to může znamenat, že se váš projekt propadl do zapomnění a nemusí se vám už povést mobilizace fanoušků v posledních dnech kampaně.
Asi tušíte, proč radím sledovat více graf financování po dnech. Nepatrně stoupající křivka ve střední části kampaně na grafu financování v průběhu není totiž pocitově příliš oddělitelná od rovné čáry. A to, že se nachází třeba i poměrně vysoko může autora kampaně falešně uklidňovat. Třicetidenní kampaň sice takový útlum zpravidla přežije, ale celková vybraná částka je nižší, než by mohla být a čas uprostřed kampaně je vlastně promrhaný.
Řada dní s nulovými příspěvky by se ale vůbec neměla objevovat u kampaní patnáctidenních a naopak šedesátidenních. V prvním případě prostě nemáte na takové věci dost času, v druhém to ukazuje na naprostou nesmyslnost volby dlouhé kampaně, která vaší neaktivitou zvyšuje riziko neúspěchu namísto aby vám zvyšovala vybranou částku.