Jak vznikaly podklady pro vizuál alba Kostnice sv. Eleutheria
Základním kamenem fyzické podoby alba Kostnice sv. Eleutheria je vizuál postavený na grafikách s motivy tarotových karet vytvořených technikou hlubotisku. Jak tyto grafiky vznikaly?
Dostali jsme se do posledního týdne kampaně s krásnými 160% a rozhodli jsme se podělit o nějaké informace - konkretně o postup, jakým byly vyrobeny atmosférou nabité grafiky využité na připravovaném albu. Jejich autorem je Aleš Navrátil st. a několik kusů je možné získat jako odměnu za podporu našeho projektu.
Ačkoliv je v odměnách napsáno, že se jedná o mědiryt, není toto označení přesné. Jako matrice je sice použita měděná destička, a jedná se tak stejně jako v případě mědirytu o techniku hlubotisku, reliéf je na ní však vytvořen technikou tzv. leptu. Tato technika spočívá v pokrytí měděné (případně i železné) desky krycí barvou, do které je pak vyryt požadovaný obraz. Deska je následně ponořena do kyseliny, která v místech zbavených barvy vyleptá kov do hloubky. Tento proces je třeba dělat v mnoha dobře promyšlených opakováních, neboť různá délka ponoru v kyselině znamená různou hloubku reliéfu a následně i různou sytost barvy na výsledném otisku.
Na hotovou matrici se nanese tiskařská barva a vetře se do reliéfu tak, aby ulpěla ve vyleptaných plochách a naopak byla zcela setřena z ploch netknutých kyselinou. Matrice s barvou je následně položena na speciální papír a prohnána tiskařským lisem. Barva se otiskne na papír a grafika je na světě.
Na obrázku je měděná matrice (vpravo) tarotové karty "Smrt" a její otisk na papíře (vlevo).
Technikou hlubotisku je možné tisknout i velkoformátové grafiky. Zde je například železná matrice (vpravo) a její otisk (vlevo) jednoho zastavení z cyklu Křízové cesty. Pro lepší představu o velikosti je na pravém dolním rohu otisku položena dvacetikoruna.