Pravidla Home Designers
První verze pravidel HD. Jedná se o současnou verzi bez vložených obrázků.
PETR CHVAL & TEAM
HOME DESIGNERS
PRAVIDLA HRY
Počet hráčů: 2 - 6
Herní čas: 30 min
Doporučený věk: 9 let a více
I. HRA OBSAHUJE
80 destiček místností, z toho
5× koupelna (žlutý okraj, modrý rub)
5× koupelna + WC (modrý okraj, modrý rub)
5× WC (bílý okraj, modrý rub)
5× kuchyně s jídelnou (zelený okraj, fialový rub)
5× kuchyně s obývacím pokojem (fialový okraj, fialový rub)
5× obývací pokoj (žlutý okraj, fialový rub)
7× dvoulůžkový pokoj (modrý okraj, červený rub)
7× jednolůžkový pokoj (červený okraj, červený rub)
8× manželská ložnice (oranžový okraj, červený rub)
8× vstupní hala (bílý okraj, šedý rub)
4× garáž (bílý okraj, šedý rub)
4× speciální místnost (bílý okraj, šedý rub)
12× chodba (bílý okraj, šedý rub)
25 karet klientů
6 oboustranných stavebních parcel
60 žetonů dveří
1 přesýpací hodiny na 30 sekund
II. CÍL HRY
Hráči ve hře představují návrháře, kteří sestavují náročným klientům domy na míru. Zatímco dům sestavuje každý hráč zvlášť, vylosovaná sada klientů (rodina) je pro všechny společná. Zvítězí ten hráč, který nejlépe vyhoví přáním klientů a obecným požadavkům na uspořádání domu.
III. VAŠE PRVNÍ HRA
Hrajete-li hru poprvé, tak je tu pro vás tato kapitola. Pokud jste již hru hráli, můžete přeskočit na kapitolu IV. PLNÁ VERZE HRY.
1. PŘÍPRAVA
Ze zásoby místností vyřaďte destičky označené na rubu šedou barvou a vraťte je do krabice. Ostatní vysypte na stůl lícem dolů - s nimi budete hrát.
Roztřiďte karty klientů dle rubu na oranžové (matky), zelené (otcové) a žluté (ostatní členové rodiny). Losem vyberte 1 matku, 1 otce, a 2 další členy rodiny. Karty položte lícem vzhůru na stůl tak, aby na ně všichni dobře viděli. Každý z klientů uvádí 3 požadavky jež by měl jeho vysněný dům splňovat. Ve výukové hře vás zajímají pouze první dva požadavky klienta (vyznačené zeleně).
Každý hráč obdrží 1 stavební parcelu a umístí ji před sebe vzhůru tou stranou, která již obsahuje předtištěnou jednu místnost - vstupní halu. Šipka "S" - sever, by měla směřovat od hráče.
2. PRŮBĚH HRY
A. Fáze výběru místností
Hráči si nejprve ze společné hromady vyberou místnosti, z nichž budou později stavět domy. Výběr probíhá následovně: Začínající hráč (určí se losem) táhne místnost dle svého výběru (rozhoduje se ovšem pouze podle velikosti a barvy rubu), podívá se na místnost a položí ji na svůj pozemek rubem vzhůru. Po něm totéž provede další hráč (po levici). Rozebírání skončí ve chvíli, kdy má každý hráč devět místností.
B. Fáze stavby domu
V této fázi stavějí všichni hráči zároveň, každý na svém pozemku. Ke stavbě mohou použít libovolný počet z 9 místností, které si vybrali ve fázi výběru místností. Při stavbě domu je třeba dodržovat následující pravidla:
-
Alespoň jedna místnost musí navazovat na předtištěnou vstupní halu.
-
Místnosti, které mají být z logiky věci propojené dveřmi, na sebe musí navazovat (dotýkat se okrajem).
-
Dům nesmí překročit výměru pozemku.
-
Každá místnost musí směřovat okny na pozemek, tedy nikoli do sousední místnosti.
Ve chvíli, kdy již mají všichni hráči dostavěno, mohou si navzájem zkontrolovat, zda dodrželi výše uvedená pravidla. Pokud je odhaleno pochybení (např. okna místnosti směřují do sousední místnosti), pak musí chybující hráč nedostatek napravit vhodným přeskupením místností.
3. VYHODNOCENÍ:
Jeden z hráčů postupně projde požadavky klientů na kartách a ohodnotí všechny hráče podle toho, zda je splnili či nikoli, a to následovně:
Splnění prvního zeleného požadavku: + 2 body
Splnění druhého zeleného požadavku: + 1 body
Při nejistotě, zda byl požadavek splněn či nikoli, lze jako vodítka použít kódy místností. Ty určují, které místnosti tomuto požadavku vyhovují. Existují i požadavky, které může splnit jen jeden hráč (např. „dům s největším počtem rostlin“) - k určení podmínky je třeba porovnat počet rostlin v bytě.
Dále je třeba ještě přidělit body za splnění obecných požadavků, a to dle následujícího klíče:
2 body, pokud má dům obývací pokoj
2 body, pokud má dům kuchyni
2 body, pokud má dům neprůchozí WC i koupelnu
2 body, pokud má dům 1 postel pro každého člena rodiny (tedy nejméně 4)
1 bod, pokud máte nabídku pokojů a ložnic takovou, aby příslušníci různých generací nemuseli spát ve stejném pokoji. Jinými slovy, v jedné místnosti spolu mohou spát matka s otcem, babička s dědou nebo sourozenci. Teta musí mít vždy zvláštní pokoj.
1 bod, pokud se vám nestalo, že jste umístili WC (nebo koupelnu s WC) tak, že dveřmi směřuje přímo do obytné místnosti (kuchyně, obývací pokoj, ložnice, pokoj). Výjimka platí pouze v případě, kdy se jedná o soukromé WC určené pouze pro obyvatele této místnosti. Potom je ale třeba mít v bytě ještě jedno společné WC.
Vítězem se stává hráč, který dosáhl největšího počtu bodů. Do jeho domu se rodina nastěhuje.
IV. PLNÁ VERZE HRY
Tato varianta je určena pro hráče, kteří už mají za sebou výukovou hru popsanou v kapitole III. VAŠE PRVNÍ HRA. Principiálně probíhá stejně, ale je obohacena o několik prvků, které dají více zabrat vašim mozkovým závitům.
1. PŘÍPRAVA:
Pro hru použijte všechny místnosti, které umístíte na stůl lícem dolů.
Roztřiďte karty klientů na oranžové (matky), zelené (otcové) a žluté (ostatní členové rodiny). Losem vyberte 1 matku, 1 otce a 2 další členy domácnosti. Umístěte je na stůl rubem vzhůru tak, aby nikdo nezahlédl lícovou stranu.
Každý hráč obdrží náhodnou 1 stavební parcelu a umístí ji před sebe tak, aby byla vzhůru obrácena strana bez předtištěné vstupní haly. Pozemek by měl směřovat šipkou „sever“ od hráče.
2. PRŮBĚH HRY:
A. Fáze klientů
Jeden z hráčů dostane za úkol otočit v jednom okamžiku všechny klienty lícem vzhůru. Jiný hráč ve stejném okamžiku otočí přesýpací hodiny. Hráči mají nejméně 30 sekund na to, aby si zapamatovali požadavky klientů. Po uplynutí této doby může kterýkoli hráč otočit klienty zpět rubem vzhůru. Tím je fáze klientů ukončena.
B. Fáze výběru místností
Hráči si nejprve ze společné hromady vyberou místnosti, z nichž budou později stavět domy. Výběr probíhá následovně: Začínající hráč (určí se losem) táhne místnost dle svého výběru (rozhoduje se ovšem pouze podle velikosti a barvy rubu), podívá se na místnost a položí ji na svůj pozemek rubem vzhůru. Po něm totéž provede další hráč (po levici). Rozebírání probíhá ve dvou sledech:
1. sled končí ve chvíli, kdy má každý hráč 8 místností. Z nich nyní může libovolný počet nechtěných místností odebrat a takto vrácené místnosti jsou odloženy na společnou hromádku lícem vzhůru, aby je všichni viděli.
2. sled umožňuje vybírat ze všech místností na stole, tedy i z těch odložených v 1. sledu. V tomto sledu může jakýkoli hráč kdykoli odstoupit od nabírání místností slovem "pas". V okamžiku, kdy takto odstoupí všichni, je fáze u konce. Místnosti nabrané ve 2. sledu už není možné odložit.
C. Fáze stavby domu
V této fázi stavějí všichni hráči zároveň, každý na svém pozemku. Ke stavbě mohou použít libovolný počet z místností, které si vybrali ve fázi výběru místností, ale pozor - za nevyužité místnosti ztrácejí body (viz dále). Při stavbě domu je třeba dodržovat navíc (oproti výukové verzi hry) následující pravidla:
-
Každá místnost musí být přístupná dveřmi. Pro znázornění používají hráči žetony dveří, které pokládají na místa, kde mají být místnosti propojeny. Tam, kde se žeton vejde tak, aby nepřekrýval vybavení místnosti, je možné dveře umístit. (Viz návodné obrázky.)
-
Vchod do domu a vjezd do garáže musí směřovat k silnici.
Ve chvíli, kdy všichni kromě jednoho (nejpomalejšího) hráče dokončili stavbu, může kdokoli otočit přesýpací hodiny. Nejpomalejší hráč má 30 sekund na to, aby svůj dům dokončil. Po uplynutí tohoto limitu musí hráč stavbu ukončit i za cenu toho, že nevyužije některé místnosti. Po dokončení je ještě dovoleno dodatečně manipulovat s dveřmi.
3. VYHODNOCENÍ:
Jeden z hráčů postupně projde požadavky klientů na kartách a ohodnotí všechny hráče podle toho, zda je splnili či nikoli, a to následovně:
Splnění prvního zeleného požadavku: + 2 body
Splnění druhého zeleného požadavku: + 1 body
Splnění červeného (negativního) požadavku: - 2 body
Při nejistotě, zda byl požadavek splněn či nikoli, lze jako vodítka použít kódy místností. Ty určují, které místnosti tomuto požadavku vyhovují. Existují i požadavky, které může splnit jen jeden hráč (např. „dům s největším počtem rostlin“) - k určení podmínky je třeba porovnat počet rostlin v bytě.
Dále je třeba ještě přidělit body za splnění obecných požadavků, a to dle následujícího klíče:
2 body, pokud má dům obývací pokoj
2 body, pokud má dům vstupní halu
2 body, pokud má dům neprůchozí WC i koupelnu
2 body, pokud má dům neprůchozí garáž
2 body, pokud má dům 1 postel pro každého člena rodiny (tedy nejméně 4)
1 bod, pokud máte nabídku pokojů a ložnic takovou, aby příslušníci různých generací nemuseli spát ve stejném pokoji. Jinými slovy, v jedné místnosti spolu mohou spát matka s otcem, babička s dědou nebo sourozenci. Teta musí mít vždy zvláštní pokoj.
1 bod, pokud jste umístili manžele do manželské ložnice a další členy rodiny do pokojů.
1 bod, pokud se vám nestalo, že jste umístili WC (nebo koupelnu s WC) tak, že dveřmi směřuje přímo do obytné místnosti (kuchyně, obývací pokoj, ložnice, pokoj). Výjimka platí jen v případě, že se jedná o soukromé WC určené pouze pro obyvatele této místnosti. Potom je ale třeba mít v bytě ještě jedno společné WC.
2 body, pokud má dům speciální místnost
-3 body za chybějící WC, koupelnu a kuchyni (-3 za KAŽDOU položku)
Ohodnoťte racionalitu uspořádání domu z hlediska úspory stavebního materiálu při stavbě a tepelné energie při provozu. Na konci fáze stavby domů si hráči spočítají obvod svého domu dle počtu dílů. Hráč s nejmenším obvodem obdrží 3 body, další v pořadí 1 bod. Ostatní nedostanou žádné body. Pozor: do obvodu se počítají i "fasády", které vznikly kolem prázdného místa uvnitř domu. (Viz návodný obrázek.)
Jako poslední dojde na penalizaci za nepoužité místnosti. Každému hráči může po stavbě domu zbýt maximálně jedna nepoužitá místnost. Pokud mu jich zbude více, tak si za každou další odečte 1 bod.
Vítězem se stává hráč, který dosáhl největšího počtu bodů. Do jeho domu se rodina nastěhuje.