Jak se rodí fotografie do knihy?
Předpokládal jsem, že budeme za jedno možná dvě odpoledne hotoví. Realita byla jiná...
Poté, co jsem napsal text knihy, jsem přemýšlel, jaký vizuální doprovod k textu zvolím. Většina knih, které o pánských oděvech existují, mají v sobě fotografie "neoriginální", tedy ty, které byly už použity jinde. Většinou byly dříve použity oděvními firmami v jejich katalozích nebo jako součást jejich reklamy.
Moje kniha musí být jiná, řekl jsem si. Mám zkušenosti s tím, jak se oděvy oblékají na loutky. To jsou ta torza na stojanech, která se mylně nazývají figuríny. Spojím tedy to, co umím s oděvy, které mám nebo seženu a vytvořím sadu originálních fotek přímo k textu. Požádal jsem o podporu Pietro Filipi, DELOR, Gentleman Store a Barker, aby mi zapůjčili oděvy a boty, které jsou v textu zmíněny. Přivezl jsem část svého šatníku a botníku, abychom mohli fotit i vintage oděvy a věci z druhé ruky, které já sám relativně hojně využívám.
Ve velkorysém ateliéru OneTake v Brně, který je součástí kreativního studia Pinarto, se nám podařilo nashromáždit více jak dvě stovky různých oděvů, bot a doplňků. Přivezl jsem dvě loutky, kufry a zavazadla. K tomu jsem zakoupil sadu šesti nových palet, aby vznikla variabilní hmota, na které oděvy budeme prezentovat. Ve studiu nechali připravit, ručně namalovat, originální pozadí, které se do té doby ještě nikde jinde nepoužilo. Z jednoho řeznictví jsem si vypůjčil dva háky na maso a z domova přivezl čtyři květináče s klidnou zelení a kůži telete. Ze zařízení studia jsem využíval také židle, stoly i věšák.
Měl jsem připraven plán, jak která kompozice bude vypadat a co by měla daná fotografie ilustrovat a čtenáři nabídnout. Každou jednotlivou scénu jsem sám připravil, oblékl a doplnil loutku, Pavol Bigoš ji za několika různých světelných podmínek nafotil, já mezi tím připravoval další scénu. Tři nekončící dny oblékání, vysvlékání, kontrolování, přemýšlení a kreativního tvoření. Nošení, třídění, konzultací a vymýšlení. Byli jsme unavení. Ale spokojení, že jsme vytvořili více jak 150 záběrů 40 scén, ze kterých bude grafik vybírat...
To už je však jiný příběh, jehož součástí jste i Vy. Přátelé a podporovatelé projektu, za kterým stojí stovky a stovky hodin práce. Děkuji Vám za podporu.