Hudba je hotova!
Jako poděkování za to, že jste naši sbírku svými štědrými příspěvky posunuli na úžasných 80 % cílové částky, vám přinášíme krátký rozhovor s autorem hudebního doprovodu k audioknize, panem Martinem Kostašem.
Hudba pro audioknihu žalmů je hotova. Čím pro Vás byla práce na tak neobyčejném projektu?
Vytvořit hudbu k audioknize žalmů pro mne bylo opravdovou výzvou, už vzhledem k jejich rozsahu a obsahu. Více než půlroční práce v sobě skrývala především každodenní introspektivní hledání cest, jak subjektivní dojem z textů přenést do mikrohudebního zpracování.
Jak Váš hudební doprovod žalmů vlastně vypadá?
Každý ze 150 žalmů obdržel vlastní hudební ztvárnění, a to v minimalistickém hávu ve zvuku klasické kytary v délce maximálně jedné minuty. Celkem vznikly bezmála tři hodiny hudby, kterou jsou jednotlivé žalmy uvedeny a zakončeny; hudba tvoří bariéru jedinečnosti každého z nich. Jsou to originální hudební zpracování začátku a konce, jakoby i hudba byla ovlivněna interpretací žalmu, jeho obsahem a měnícím se postojem posluchače před žalmem a po něm.
Téměř tři hodiny hudby ve 150 hudebních zpracováních – to je významná součást vznikající audioknihy. Co bylo na komponování nejnáročnější?
Náročnost zpracování spočívala především v silné koncentraci podstatného, v přetavení myšlenky nebo jen pocitu do hudby v absolutním slova smyslu. Některé ze stěžejních motivů hudebního zpracování žalmů jsem pro lepší představu účastníků sbírky na Startovači sestavil do jakési koláže.
Jako skladatel jste musel takříkajíc „vystřílet celý zásobník“ nápadů a hudebních motivů. Nenapadlo Vás zkomponovat na základě některých motivů větší hudební kus, třeba „plnohodnotnou“ kytarovou skladbu?
Ano, pochopitelně. Kromě úvodů a závěrů k jednotlivým žalmům jsem panu režisérovi nabídl i svůj hudební epilog, v němž zní hudba inspirovaná nejen příběhy a obsahy jednotlivých žalmů, nýbrž i dopadem všech, coby celku, na vnímání jednotlivce.
Obě hudební ukázky zmiňované Martinem Kostašem si můžete exkluzivně poslechnout zde: