Děkujeme za první dosažený milník a velkou podporu
Už nyní potvrzujeme kompletní český lipsync pro gameplay. Dokážeme dosáhnout na české cutscény?
Milí Startéři,
když jsme se rozhodovali, zda takto ještě před koncem roku spustit Startovač s ukázkou českého dabingu, ani v nejmenším nás nenapadlo, že dostaneme tak velkou důvěru a taky, že bychom mohli mít splněno za takřka 48 hodin. Udělali jste to nám o dost jednodušší a my si toho neskutečně vážíme. Je to obrovský dárek pro celý tým, obzvlášť v tomto hektickém předvánočním období.
Velká podpora
Žádat o podporu českého dabingu bez možnosti získat klíč ke hře bylo rovněž ošemetné rozhodnutí. Ale překvapilo nás a děkujeme, že jste naší situaci s lehkostí pochopili. Spadl nám kámen ze srdce. Opravdu můžeme říct, že drtivá většina vybraných příspěvků půjde na český dabing a jeho řádné dokončení. Což historicky z jiných kampaní víme, že byl častý problém pro další vývojáře. Jelikož když se slibuje hodně fyzických odměn, velká část vybraného budgetu jde najednou na odměny a ne právě na vývoj. Tomu jsme se chtěli vyvarovat.
Protože dnes došlo k potvrzení 100% a základní milník kampaně je splněn. Už jsme hned zahájili pohovory a řešíme novou pracovní sílu, která nám s dokončením hry pomůže. Jsme rádi, že dotyčné jedince můžeme s klidným svědomím odměnit. A hlavně: je prakticky jisté, že se vše stihne do vydání. Zrovna tak už rovnou připravujeme některé odměny k odeslání. Takže hned jak to půjde, tak vše dostanete! Hrníčky nevyrábíme. Všechny je už máme.
Co přesně pro projekt znamená 300 000 Kč?
Mít na češtinu už jen tento budget je ohromné osvobození. Jednak tyto peníze nemusíme shánět skrze prodeje samotné hry. A jednak nám to dává příležitost nad úroveň našich financí, najmout a zařídit lepší kvalitu implementace češtiny s dalšími lidmi. Tím pádem se může jádro našeho týmu zaměřit na dokončení hry a ladit.
Aktuálně můžete počítat s tím, že budou synchronizované rty všech postav při hře/gameplayi. Jedná se o cirka 9000 linek, které se budou na jednotlivých postavách ladit a ručně kontrolovat, upravovat a šperkovat. Pokud nevěříte, že ručně dělaný lipsync za to stojí, počkejte si na další ukázku, ve které vám přiblížíme - jak vypadá taková scéna bez lipsyncu, s anglicky časovaným lipsyncem a pak s českým. Uvidíte ten rozdíl okamžitě.
Co to však znamená pro cutscény? Tedy pro takové ty filmečky, které předělují různé kapitoly nebo scény, zahrnujících cirka dalších 1000 linek? No, aby seděly i ty, tak bohužel potřebujeme ještě trochu víc podpory - nejde o to, že by udělat lipsync na 1000 dalších linek bylo o tolik dražší. Ale tvoří se trochu jinak. Protože cutscény podléhají přísnému časování, mít možnost načasovat celé cutscény tak, aby nemusely splnit délku angličtiny, tak to vyžaduje vlastně udělat dvě verze. Upravit animace, které by seděly k tomu, co postava zrovna dělá anebo o čem mluví. Nemluvíme teď o animaci hlavy nebo rtů. Myslíme obecně animaci celého těla, hlavně gestikulace a různé momenty, které zahrají s jinou délkou herci v angličtině a češtině. Normálně se to pak dělá tak, že se zvolí jedna verze a do té se herci trefují. My chceme udělat oba originály.
Proto doufáme, že se nám podaří získat ještě jeden milník a vytáhneme kampaň na 400 000 Kč. Tehdy totiž dosáhneme na kompletní balíček, v jaký jsme doufali. A budeme mít česky načasované cutscény.
Velký hrdina
Speciální poděkování si rozhodně zaslouží Medník, který do nás investoval víc než jen důvěru, ale taky hromadu peněz. Jelikož si koupil nejvyšší dostupnou odměnu, tak mu chceme moc poděkovat za tak velkorysé gesto. Je otázkou, zda bychom vůbec na cíl kampaně dosáhli bez jeho pomoci. Takových "mecenášů" není v česku mnoho. Nechceme nikoho zklamat a přistupujeme k celé kampani s velkým respektem. Nezastavujeme do samotného vydání. A vůbec samotný fakt takové podpory nás spíš nakopnul ještě víc přidat.
Samozřejmě pro nás jste hrdinové všichni, kteří nám pomáhají s dosažením cíle. Ale přišlo nám fér zde vyzdvihnout tento úžasný akt Medníka. Opravdu moc děkujeme a vážíme si toho!
Jak vypadá hrníček?
Uvědomili jsme si, že aktuálně ještě možná někteří nevíte, jak vypadá speciální hrníček s vesmírnou modří. Tento velmi speciální hrníček vznikl při příležitosti dárků pro novináře a partnery v rámci naší prezentace na Gamescomu. Museli jsme však hrníčků nakoupit víc. Původně jsme si je chtěli nechat na rozdávání, ale protože o ně komunita projevila zájem, tak nakonec jsme je využili pro tuto kampaň. Měli byste vědět, že hrníčky dávno máme. Jsou skladem. Jsou vyrobené. Zabalené. Připravené. A taky zaplacené.
100% částky z této kampaně tak jde na pomoc dabingu. V tom je to, alespoň si myslíme, naprosto geniální tah.
Zároveň byste měli vědět, že tyto hrníčky jsou opravdu negenerické, kvalitní a hlavně: logo hry MATCHO speciálně 3D vyryté. Nejedná se o potisk. Stejně tak, vesmírná modř je uplně dechberoucí v realitě, než na fotkách. Myslíme si, že budete nadšeni!
Proč na Lipsync nepoužijeme AI? Nebo Metahuman 5.5 Addon?
Častá otázka, která nás nepřekvapila je, proč děláme lipsync ručně? Proč nepoužijeme AI nebo Metahumans addon, který představil nedávno sám Epic? Samozřejmě, kompatibilní Control Rig pro hlavy, emoce a oči máme. Ale aktuální verze nástroje není vhodná pro produkci. To se sice do příštího roku může změnit, ale i tak výsledky na český lipsync jsou katastrofálně špatné. Jakýkoliv nástroj, který jsme zkoušeli. A bylo jich asi 20 od různých společností, včetně toolu od NVIDIA, češtinu nepodporuje. Nebo velmi bídně.
Po spoustě zkouškách se nakonec dostanete k tomu, proč sakra budete generovat extrémně rychle lipsync, který nesedí a má špatnou kvalitu, kterou pak stejně musíte desítky hodin opravovat a ladit... když si můžete sednout a za pár sekund/minut mít linku hotovou. To, že ho děláme ručně neznamená, že nemáme žádné pomocné nástroje, které nám práci usnadňují. Není to "dřina" ve smyslu, že u toho trpíte. Naopak! Vizuální reprezentaci morph targetů máme okamžitou. Máme klávesové zkratky, vizuální nápovědy a především připravené sdílené Morph Targety tak, aby šlo přenášet lipsync mezi postavami.
Například NPC hlášky tak lze animovat na jediné hlavě. Náš Control Rig se pak stará o to, aby Lipsync vypadal dobře při hře na dalších hlavách. Abychom dosáhli 100% kvality, tak samozřejmě lipsync pro hlavní postavy děláme zvlášť. Takže Max, Jetsen, Generál Case, Abigail, profesor Tirsh, mají dělaný lipsync tak, aby seděl přesně pro jejich hlavy, než aby používal sdílenou sadu. Pokud se v tomto neorientujete, není třeba se tím trápit. Myšlenkou je, že když říkáme, jak děláme Lipsync ručně - znamená to, že si ho nenecháváme generovat AI nebo "algoritmem odposloucháváním waveformy". Díky tomu otevírají a zavírají pusu postavy přirozeněji.
Má to ještě jednu výhodu. V našem editoru lze přiřadit k hlášce emoci. Takže tím zabíjíme dvě mouchy jednou ranou. Emoce jsou řízené samostatně v cutscénách. Ale pro gameplay se vážou k hláškám. V našem editoru můžeme udělat, že nějaká část hlášky má postava úsměv, v jiné se mračí, apod.
Je zde jediný nástroj, který jsme zkoušeli, a který by všechno tohle přebil. A jmenuje se JALI. Jedná se o velmi automatický lip sync, který používá například CD Projekt RED u Cyberpunku 2077 a samozřejmě nyní i u Witcher 4. Jediný problém JALI je, že pro indie vývojáře stojí licence kolem 1.200.000,- Kč. Pokud bychom dělali větší RPG v menším počtu lidí s například 60 000 linkami. Tak by to mělo smysl. Ušetří to hromadu práce a vlastně i peněz. Naše hra má 10 000 linek. Což není málo. Ale je to ukočírovatelné. U naší hry si myslíme, že je lepší, když si projdeme tou "těžší prací" teď a pořádně se naučíme animovat obličeje a ústa, abychom do budoucna třeba JALI či podobnou techniku použili.
To jen krátké vysvětlení pro ty, kteří by si mysleli, že jsme jiné nástroje nezkoušeli.
Máte další otázky? Zveme vás na náš Discord!
Pokud byste chtěli být součástí dalších aktualizací a vědět vše jako první. Obecně bychom vás rádi pozvali na náš Discord Server zde. Aktuálně řešíme, jak všem, kdo nás podpořil, tak dostal speciální roli. Brzy doufám, toto bude možné aktivovat.
Děkujeme za vaši přízeň a že nám fandíte. Těšíme se, co řeknete na výsledek! Brzy vám ukážeme další behind the scenes záběry. A jako naši Startéři budete vědět o stavu české verze vědět jako první!