Jak se tvoří skutečné peklo
Autentické masky a kostýmy dotváří atmosféru každého filmu, který kdy spatřil světlo světa. Aby diváka opravdu přesvědčily, že princezna je princezna a vodník je vodník, nesmí se jejich příprava podcenit. Protože jsme v našem filmu chtěli být opravdu pečliví a čerty ztvárnit co možná nejskutečněji, pokusili jsme se přesvědčit Lucifera, aby nám jich na natáčení pár půjčil. Jejich pronájem se ovšem platí vlastní duší… A tak jsme si nakonec museli najít šikovné a mladé umělce, kteří nám alespoň namaskují herce.
Jako prvního Vám představíme talentovaného maskéra, jehož jméno Vám bude jistě povědomé z našeho originálního textu zde na Startovači – není jím nikdo jiný než Jakub Gründler.
Kuba má s výrobou masek pro studentské filmy několik zkušeností, momentálně však pracuje na mnohem důležitějším projektu. Tím je seriál Carnival Row, osmidílný fantasy seriál s Orlandem Bloomem v hlavní roli, jehož natáčení touto dobou probíhá právě u nás v České republice. Jakub pracuje v maskérském týmu Nicka Dudmana. „Tento maskér má na svém kontě stvoření masek a monster do všech dílů Harryho Pottera, masku Jokera pro film Batman od Tima Burtona a také se podílel na Star Wars v osmdesátých letech,“ vypráví Jakub.
Na výrobě masky/protetiky Vás pravděpodobně nic nepřekvapiví. Je nutné udělat odlitek z části hercova těla, kterou budeme chtít namaskovat. Na zmíněném odlitku se následně vymodeluje vše, co je pro masku třeba (boule, velký nos, jizvy atd.). Tato modelace se běžně dělá z hlíny nebo také z plastelíny, tu používá Jakub. Poté se vytvoří forma a vybere materiál vhodný pro konkrétní masku.
„Mě osobně nejvíc baví právě to modelování z plastelíny a pak samotná aplikace masky. To je ovšem ta nejstresovější část, protože maskování musí proběhnout rychle. Naopak nemám rád práci se sádrou (odlitky, výroba formy…), to je hroznej vopruz!“
Další důležitou členkou naší výrobní linky je Monika Kuttelvašerová, skvělá zubní laborantka, která našim pekelníkům vyrábí ty správné tesáky.
Monča se zatím na vyrábění pro film nepodílela, ale přijde jí to jako zajímavá a zábavná zkušenost vzhledem k tomu, že většinou musí vyrobit krásné a rovné zuby, které musí být hlavně praktické a funkční. „Čertovské zuby, které pro pohádku Z pekla do pekla dělám, však musí být veliké a ošklivé, člověk by s nimi tedy nebyl schopen téměř mluvit, natož kousat,“ popisuje Monča.
„Zpočátku mi režisér žádný návrh zubů neschválil, přišly mu totiž příliš rovné. Jako zubní laborantce vedené k preciznosti a pečlivosti mi to samozřejmě trhalo srdce, když jsem měla dělat zuby nesouměrné a ohyzdné, nakonec jsem ale popustila uzdu fantazii a začalo se dařit.“ Výroba čertovských tesáků je vlastně poměrně srovnatelná s výrobou masek – otisky, přidělávání kazů, tvrdnutí, broušení. Zuby je třeba také nabarvit, aby působily nepřirozeně a ošklivě, na to se používají speciální laborantské barvy.
Monika popisuje práci zubního technika jako umění. „Všichni jsme vlastně umělci. Kamarádka je vážně šikovná tatérka, další zase maluje, většina laborantů se zabývá například výrobou šperků.“ Ačkoli se to na první pohled nezdá, je to velmi náročná a nebezpečná práce. „Je mi 22 let a už mám problémy s karpálními tunely,“ dodává Monča. „V dnešní době ale technologie pokročila natolik, že se zuby modelují v počítači a pak je frézuje taková speciální mašina. My zubní technici jsme ale nepostradatelní, protože i přesto všechno zuby nakonec končí na našem stole a my dotahujeme práci do konce.“
Pokud Vás práce našich maskérů zaujala a chtěli byste mít doma vlastní čertovské tesáky, neváhejte nás podpořit na Startovači! Můžete si je totiž zvolit jako odměnu a těm pěti šťastným z Vás se pak naše Monča podívá na zoubek.